dissabte, 10 d’abril del 2010

Nabokov vist per la Berbèrova

Permeteu-me que torni al subratllat de la Nina Nikolàievna -que més que un subratllat de vegades sembla és un rotulat o un traç gruixut ,molt gruixut i molt dens - amb aquesta opinió sobre l'escriptrura d'en Nabokov.

'El número de "Notes Contemporànies" amb els primers capítols de 'Defensa de Lugin' va sortir el 1929.Em vaig asseure a llegir aquests capítols, i els vaig llegir dues vegades.Davant meu apareixia un escriptor enorme, madur, complex i modern, un enorme escriptor rus que renaixia com el Fènix del foc i de la cendra de la revolució i el desterrament.Apartir d'avui la nostre existència tenia un sentit.Tota la meva generació quedava justificada. Mai no li vaig dir això que pensava.(...)'
I segueix més endavant ,

Estic plantada a la "cruilla polsosa"i veig passar el seu "tren imperial " amb agraiment , i amb la consiència que la meva generació (i per tant jo mateixa ) viurem en ell, no ens perdrem, no ens disseminarem pels cementiris de Billancourt, Xangai, Nova York, Praga;tots nosaltres, tots amb el nostre pes, els afortunats ('hi ha alguns' ) i els fracassats (tota una dotzena ) pengem de les seves espatlles.Si Nabokov viu , vol dir que jo també visc !'

Mai havia vist definit amb tanta claredat el sentit de la literatura, l'intemporalitat, l'universalitat , enfí, el fi definitiu dels grans escriptors,que els fa ser a ells - i amb ells a tots nosaltres -INMORTALS !!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada