dijous, 18 d’octubre del 2012

maria i jesús




una història d'amor 
basada 
en


l'evangeli gnòstic



o
romaní






no
més un
 petit esbós
de
l'evangeli 
segons
maria de montcada
dit també
evangeli caló
l'evangeli gnòstic-romaní


*

Nou
testament
de
l'atzarosa
vida,
fets 
i
paraules 
de maria de montcada
i manuel
jesús
de la vallbona
amig
ues 
company
es
de
coneixements,
ex
periències
i
vivències,
trobat 
des
prés 
del
s
 des
nonament
s
dels 
campaments 
gitanos
del mas 
rampinyo 
sant
pere
de
montcada
a
les
darreries del segon mil.leni
des
prés
conduits
a
la seu episcopal
de la ciutat de Barcelona
on foren 
re
closos 
durant anys




versió catalana
d'

arnau
de
guerau


*



















Primer 
testimoni 
de Maria
de
Montcada
:





'
Jo
qui ara us parla i ací
es
criu,
respon al nom 
de
maria 
de montcada,
 filla
de 
la maria 
de la
font pudenta

d'en
pere
de
santamaria
de
montcada,
fill
e
s
ell
e
s
alhora
i
tam

de
dona 
i
home,
d'argila
i
terra,
d'aire
i
saviesa.

Fill
es
ell
es
de 
la maria el joan 
de can 
borrell
ell 
i
d'a
prop 
de les xemeneies velles
ella.

De
la
carme
ta
i
el
joan
baptista
de 
la conreria,
tot
es
ell
es,
també 
fill
es
de 
Raquel
o
Lià
i
ella
tam

i
alhora
filla
de 
Judit
o
Sara,
de
Deborah i Noemí
filles elles 
de
dona i dones
tam

com 
Cira i Rut 
Elisabet i Júlia
filles i mares 
tot
es
en
gendradores 
de llavor i adob
de 
llet i aigua 
manantial i manat
del cel i la terra
fill
e
s
ell
e
s
també
del
bé i el mal
de
la mar i el cel
de la fúria i la bondat,
de la claredat i la foscor,
de la tenebra i la por
de la valentia i la suor
de dos cos
sos
i
l'animal,
de la luxúria
i
la passió
i l'amor,
de la veritat i la raó,
de la llum
i
el tro.

De
tu
i
jo
i
de
cadascú 
en cada instant,
sóc 
jo 
també
la
filla
i
la
mare
de la terra 
flonja 
i
humida, 
seca i res
seca,
conreada
i
argilada,
de
la llavor i la flor.

Creadora
de la bellesa
i
la fi.

Filla 
de treballador
a
i
treballador,
de
venedor
es 
i
pastor
es
de
ambulants
i
traficant 
ide
es
i
res
postes 
entre
draps 
i
parracs 
i
rampoin
es.

Gitana
i
filla
de
gitan
es.

Neta de net
es 

bes
net
es 
de
gitan
es.

Habitants
tot
es
d'aquest
mon
 i
forjador
es  
d'aquesta terra
mil.lenaria.

Portador
es
tot
es
de
l'espurna
en
gendradora
i
del
foc i l'aigua
ennuagador
a,
abrasador
a
de la terra. Magma
i
lava
als
més
profuns
sorrals
de
l'ànima
humana.

*
Cor

*


Més cops que no pas mil
però,
 considerada
una
estranya
per 
el
es
meu
es
 propi
e
s
con
ciutadan
es
i
estrangera
a
casa
meu
a.


*

Diuen
de mi
que sóc bella,
de la raça més vella 
de la terra,
i
que tinc els ulls color a mel
com
un
eixam vaporós
i
canviant
com el color de la vall
fosca
quan cau el sol a ponent
venint d'orient
o
com l'estany aquell
de la vall
torta
com un reflex argentat
a trenc  d'alba quan surt el sol
per llevant i veniu de ponent.
Com l'arena fosa de la platgeta des
près d'un tràngol de llevant,
quan 
ben petit
es
i
descalces
sortíem voleiant
i
amb els cabells embuiats 
com a caragolins 
o
garoines de la costa.

No
sé qui n'és 
però 
el meu re
flex
que
em
traspira
i
m'inspira,
del
meu
jo
de
l'interior.

Jo
us  
ho 
donc
tot.

Tan interior com exterior.

I
tant m'és
com
és
el votre esperit,
s
sou
en mi,
per
què
així
és com
jo
sóc 
:

dona

acollidora,
casa i jardí,
arbre i flor,
rosa i gessamí,
hostal
parada i fonda 
per 
a
qual
sevol
que
es
vulgui
acollir
al
meu redòs
com un rebost :

la llar

i la flassada.

Així
sóc,
i
així 
m'ho han dit
tants cops !
tan si
era cert com si no ho era,
així jo
ho he sentit
dins del meu llit,
tan
a
fora
com a dins
del
meu cós,
és així com ho he sentit,

i
així
és
com 
ara
jo
us ho dic.

.






........seguirà.......

 ( 
ENCARA  
S'ESTÀ TREBALLANT
PER DES 
CODIFICAR
ELS MANUSCRITS  
)


*



fotos

boda gitana de jacques Leonard
també anomenat
'el payo Chac ?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada